נחירות – יש מה לעשות!

דר' אורי פלג, מומחה אא"ג ומנתח בכיר

נחירות – איפה זה קורה?

הכל מתחיל באזור שנקרא הלוע. הלוע כולל את החלק האחורי של הלשון, החיך הרך (שכולל את הענבל), השקדים, והקירות הצדדיים והאחורי של הלוע (מה שמאחורי השקדים).

מבחינת מינוח אנטומי, ה"פה" הוא האזור שבין השפתיים ועד ללוע (כולל שיניים, לשון קדמית, חיך קשה ועוד). כלומר – הפה קדמי והלוע נמצא אחורי לפה.

למה זה קורה?

מסיבות שונות שיפורטו עוד מעט, קיים מעבר צר בלוע. בעת הנשימה בשינה הענבל רוטט ופוגע בדפנות שסביבו (לשון, שקדים וכו') ונוצרות הנחירות.

מעבר אויר צר קורה בשל מבנה טבעי. למשל, לשון גדולה ביחס לגודל הפה והלוע, מפתח חיך צר, שקדים גדולים (זה בעיקר בילדים) ועוד.

בעת השינה שרירי הלוע (גם הלשון והחיך הם שרירים) רפויים וצונחים לתוך מעבר באויר.

משקל עודף!!!

מה משמעות הנחירות?

לעיתים הנחירות מלוות בעייפות בשעות הצהריים ואף בנטייה להרדמות. במקרה כזה יש לבצע בהקדם האפשרי מעבדת שינה כדי לבדוק האם מדובר ב"דום נשימה בשינה". בהקדם, כי זה מצב שעלול לסכן חיים ולפגוע משמעותית בבריאות. מידת הסיכון תלויה בחומרת הבעיה  – דרגת דום נשימה בשינה נקבעת על פי מעבדת השינה. לכן אסור להזניח!!!

אם אין דום נשימה בשינה, הרי שהנחירות הן בעיקר בעיה אסתטית, מפגע רעש עבור בן / בת הזוג.

מה הקשר לאף סתום?

האף לא אשם בנחירות, אבל…אף סתום לכשעצמו מפריע לשינה. איכות השינה גרועה עם אף סתום. בנוסף, מחקרים מדעיים מראים שאף סתום עלול להחמיר תופעה של דום נשימה בשינה (אך אינו הגורם הראשוני).

איך מטפלים?

אם האף סתום, נטפל בזה (על כך בפוסט אחר).

לאחר מעבדת שינה ניתן להחליט על פי חומרת הממצאים כיצד לטפל בדום נשימה בשינה, לא ארחיב על זה כאן. בעודף משקל, קריטי לרדת במשקל עד למשקל הרצוי (נקבע בהתאם הגובה – BMI). זה יכול לפתור או לשפר גם בעיות בריאות אחרות.

אם אין דום נשימה בשינה, ניתן להציע טיפול בגלי רדיו לחיך הרך. זה נעשה במרפאה בהרדמה מקומית. מטרת הטיפול היא להקשיח את החיך הרך וכך להפחית / לשפר את הנחירות. שיעור ההצלחה גבוה,  כ 80% מהמטופלים/ות משתפרים/ות. במידה ואין שיפור, ניתן להציע טיפול ניתוחי (בהרדמה כללית). פרטים מלאים יינתנו בפגישת יעוץ (אליה תגיע/י מן הסתם עם בן/ת הזוג הסובל).

בהצלחה!

הזכויות על מסמך זה ונוסחו שמורות לדר’ אורי פלג. המידע במסמך זה הינו כללי ומיועד להשלמת מידע למטופלים בלבד. כל הכתוב במסמך זה אינו תחליף לייעוץ פרטני אצל רופא מומחה.

Picture of ד

ד"ר אורי פלג

ד"ר אורי פלג הוא בעל ניסיון רב עם ילדים וניתוחי ילדים, עם גישה ייחודית, הבנה, וים של סבלנות להקלה והרגעה של פחדים וחששות מהניתוח.

חשוב: כל האמור באתר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי אישי אצל רופא מומחה!

כל הזכויות על תוכן האתר שמורות לדר' אורי פלג, אין להשתמש או לפרסם בשום מדיה בתוכן האתר ללא אישור מראש ובכתב מדר' פלג.

להתחלת השיחה
אפשר לעזור?
היי 👋 כאן נציג ממרפאת אורי פלג,
איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן