גרון וקול

הקול התקין תלוי במבנה ותנועה תקינים של מיתרי הקול. כל בליטה על המיתר (גם זעירה) תגרום לצרידות. ישנם מקצועות בהם המאמץ הקולי רב, כמו הוראה ושירה. רבים מהעוסקים בתחומים אלה סובלים מיבלות – בליטות זעירות על המיתרים.

יש כמה בעיות של קול וצרידות שהן הנפוצות ביותר, מעבר ליבלות, יש נגעים שפירים (לא גידולים סרטניים) אחרים הנפוצים במיתרים והם פוליפים וציסטות. אצל מעשנים כבדים (בעיקר גברים בגיל 50 ומעלה, אך לא רק) צרידות חדשה מחשידה לקיום גידול סרטני, או מצב טרום סרטן. אצל מעשנות כבדות יש תופעה של קול עבה וגברי עקב הווצרות בצקת במיתרים. אצל קשישים המיתרים נעשים דקים ואילו אצל אנשים שסובלים מצרבת מופיעה נפיחות בחלק האחורי של הגרון. קיימות סיבות נוספות לצרידות שהן פחות נפוצות ולא נפרטן כאן.

ההמלצה היא כי אם ישנה צרידות שנמשכת מעל 3 שבועות יש להגיע לבדיקת מיתרי הקול אצל מומחה לאא"ג. הסיבה הנפוצה ביותר לצרידות היא דלקת גרון שהיא לרוב ויראלית וחולפת תוך שבוע בד"כ. אם צרידות בעת מחלה ויראלית מלווה בקושי בנשימה ונשימה רועשת – יש לפנות למיון מייד.

לרוב בעיות הצרידות כתוצאה ממחלה, אין צורך להגיע למיון, הבעיה חולפת לחלוטין תוך זמן קצר.

כאשר הגורם לצרידות הוא סרטן, הזנחתו עלולה להיות מסכנת חיים. ברור שסיכויי הצלחת טיפול (החלמה) טובים יותר כשהגידול קטן ולכן אין להתעכב בביצוע בדיקה במעשנים צרודים.

עובדי הוראה וזמרים שאינם מטפלים בשלב מוקדם, הצרידות מחמירה וכך לא מתאפשר להם השימוש בקול לתקופה ארוכה. חלקם יזדקק לניתוח. להם מומלץ בשלב מוקדם בקריירה לעבור שיעורי קול / פיתוח קול וכך למנוע צרידות. הטיפול ביבלות במיתרי הקול מתבצע ע"י קלינאי/ת תקשורת אך המעקב (בדיקת המיתרים) ייעשה במרפאה.

ההמלצה החשובה ביותר למעשנים היא הפסקת העישון באופן מיידי. עישון כבד וממושך מגביר את הסיכון לסרטן הגרון וסוגי סרטן אחרים (בעיקר ריאות) פי 10 לעומת לא מעשנים.

התפקיד העיקרי של המומחה לאא"ג כאמור הוא לאבחן ולנתב את המטופל לכיוון הנכון – זה נעשה במרפאה. בעלי היבלות יופנו לטיפול קול אצל קלינאי/ת תקשורת. הנגעים הנפוצים שניתנים להסרה בחדר ניתוח בהרדמה כללית הם פוליפים, בצקת מעשנים וציסטות במיתרים עם שיפור בקול ברוב המוחלט. גידול במיתר הקול ניתן לטפל בניתוח או בקרינה, תלוי בפרמטרים שונים (לא נפרטם כאן). לסובלים מצרבת יינתנו הנחיות לשינויי הרגלים שיכולים להפחית את הצרבת, בשילוב עם טיפול תרופתי.

מאמרים ומידע

 

 

הזכויות על מסמך זה ונוסחו שמורות לדר' אורי פלג. המידע במסמך זה הינו כללי ומיועד להשלמת מידע למטופלים בלבד. אין להשתמש במסמך זה, בחלקו או בכולו, לצורך פרסום המידע הרשום בו בכל צורה שהיא (בכל מדיה כתובה או אלקטרונית, הרצאה מול קהל וכו'), ללא אישור מראש ובכתב מדר' אורי פלג. כל הכתוב במסמך זה אינו תחליף לייעוץ פרטני אצל רופא מומחה

להתחלת השיחה
אפשר לעזור?
היי 👋 כאן נציג ממרפאת אורי פלג,
איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן