אף

בתחום האף והסינוסים, התלונות הנפוצות הן אף סתום, נזלת קבועה (או תכופה) וירידה בהרחה. הן נוצרות עקב בעיות שונות, בעיקר נטייה דלקתית של רירית האף-סינוסים (אלרגיה, גודש קונכיות לא אלרגי, סינוסיטיס כרונית), המופיעה לעיתים עם סטיית מחיצת האף. הטיפול ברירית הדלקתית מתחיל בתרופות ואם אין הקלה משמעותית – ניתוח. בסטיית מחיצה משמעותית רק ניתוח יפתור את חסימת האף.

בשנים האחרונות נפוץ יחסית זיהום בסינוסים לאחר טיפול שיניים (עקירה, שתל וכו) – כאן יתבצע טיפול משולב עם מומחה לפה ולסתות, שיכלול אנטיביוטיקה וניתוח.
גם לסובלים מאירועי סינוסיטיס חוזרים ניתן להציע הקלה בעזרת ניתוח.

לסובלים מדימומי אף חוזרים, הדורשים התערבויות שונות באף – חלקן נעשה במרפאה ואם אין הצלחה – מתבצע ניתוח.
ישנם מצבים בהם תופיע חסימה בחלל האף בצד אחד, ייתכן עם נזלת חד צדדית. זה מחייב פנייה לבדיקה בהקדם. ייתכן שיש סטיית מחיצה לצד אחד שאשמה בכך, אך חשוב לוודא שלא מדובר בגידול או בתהליך דלקתי אחר שהינו חד צדדי.

במקרים בהם התלונה העיקרית היא קושי בנשימה, כך אף סתום, קושי בנשימה מהאף – הטיפול יכוון לשיפור הנשימה. כאמור, יש לאבחן את הסיבה לכך – לרוב מתבצע בעת היעוץ במרפאה. לרוב נתחיל עם טיפול תרופתי ואם לא יעזור – הפנייה לניתוח.

שאלה שעולה הרבה פעמים היא בנושא אלרגיות ונשימה. באופן כללי, אלרגיה יכולה לבוא לידי ביטוי בעיקר בעור, בריאות ובאף. הבירור לגבי אלרגיה ספציפית לגורמים כמו קרדית אבק הבית, פריחה, דשא, פרוות בע"ח ועוד, מתבצעת ע"י רופא אלרגיה. מידע זה מסייע לטיפול ע"י מודעות להפחתת החשיפה לגורמי האלרגיה. עם זאת, בנזלת אלרגית אין במניעת החשיפה די למנוע את התופעות ויש צורך בטיפול תרופתי ולפעמים לניתוח באף, לשיפור הנשימה דרך האף. ניתוחים אלה אינה מפסיקים את האלרגיה אלא מקלים על היום-יום.

בחלק מהמטופלים/ות הפתרון לבעיות באף ובסינוסים הוא תרופתי – כך בתופעות של נזלת קבועה ואף סתום ניתן לטפל בשטיפות אף במי מלח (חשוב), ספריי סטרואידים מסוגים שונים, ספריי נגד אלרגיה (אנטי-היסטמין) – אלו טיפולים מקומיים באף. לעיתים נמליץ על טיפול בסטרואידים בכדורים או זריקה, באנטיביוטיקה או בכדורים נגד אלרגיה. לכל מטופל/ת יותאם פרוטוקול טיפול אישי בהתאם לבעייה הרפואית. לרוב, טיפול תרופתי מהווה את השלב הראשון. במידה ולא יצלח יוצע ניתוח. לעיתים גם לאחר הניתוח יומלץ על טיפול תרופתי,  למשל לאחר ניתוח סינוסים עבור סינוסיטיס כרונית. לכן חשוב מעקב מסודר לאחר הניתוח.

מאמרים ומידע

 

 

הזכויות על מסמך זה ונוסחו שמורות לדר' אורי פלג. המידע במסמך זה הינו כללי ומיועד להשלמת מידע למטופלים בלבד. אין להשתמש במסמך זה, בחלקו או בכולו, לצורך פרסום המידע הרשום בו בכל צורה שהיא (בכל מדיה כתובה או אלקטרונית, הרצאה מול קהל וכו'), ללא אישור מראש ובכתב מדר' אורי פלג. כל הכתוב במסמך זה אינו תחליף לייעוץ פרטני אצל רופא מומחה

להתחלת השיחה
אפשר לעזור?
היי 👋 כאן נציג ממרפאת אורי פלג,
איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן