ניתוחי אף וסינוסים אנדוסקופיים

הסינוסים הם חללי אוויר שנמצאים בתוך הגולגולת ומתחברים לחלל האף. האיבר השלם, אף וסינוסים, הוא למעשה חלל המשכי שמצופה ברירית של מערכת הנשימה.

הסיבות העיקריות לביצוע ניתוחים אנדוסקופיים באף הן:

  1. סינוסיטיס כרונית אשר ביטוייה העיקריים הם אף סתום, נזלת מימית או מוגלתית, ירידה בהרחה ולעיתים כאבי פנים וראש, יכולה להמשך בין חודשים לשנים. גורמיה הנפוצים הינם נטייה אישית והיא קשורה לעיתים באלרגיה. היא עשויה להתבטא גם בצמיחה של פוליפים (גושים דלקתיים) מהסינוסים, שממלאים את חלל האף וגורמים לסתימתו ולירידה בחוש הריח. בקרב אוכלוסיה גדולה תופעות אלה גורמות לסבל ניכר ולהפרעה משמעותית באיכות החיים, לתפקוד ביום ולשינה.
  2. זיהום בסינוסים לאחר טיפולי שיניים כמו עקירות או שתלים. מתבטא בכאבים, אף סתום ונזלת מוגלתית מצד אחד בד”כ.
  3. ניתוחים לדרכי הדמעות (מפורט בדף הדרכה נפרד).
  4. דימומי אף בלתי נשלטים (מפורט בדף הדרכה נפרד).
  5. דגימת או כריתת גידולים בחלל האף-סינוסים.
  6. כריתת גידולים בבסיס הגולגולת (מפורט בדף הדרכה נפרד).

לפני החלטה על ניתוח:  תתבצע הערכת הבעייה במסגרת ביקור מרפאה.

בסינוסיטיס כרונית – לרוב יינתן טיפול תרופתי ממצה על מנת להקל על התופעות המטרידות (חשוב ליטול במלואו!). אם לא תהיה הקלה משמעותית וממושכת לאחר התרופות, תינתן הפנייה לניתוח. במקרה כזה יתבצע CT  סינוסים. במידה וכבר בוצע – חובה להביא דיסק למעקב במרפאה!

מטרות הניתוח האנדוסקופי של האף והסינוסים: שיפור נשימת האף וההרחה, ניקוי הריקמה הדלקתית, פתיחת הסינוסים כדי לאפשר לתרסיסי סטרואידים להגיע לחלל הסינוסים ולמנוע החמרה / חזרה של הדלקת בעתיד.

הניתוח: בהרדמה כללית מוכנסים מצלמה ומכשירי ניתוח דרך הנחיריים (ללא חתך בעור הפנים) ומתבצעת פתיחה וניקוי הסינוסים או הסרת הגידול. במידת הצורך יתבצע גם יישור מחיצת האף והקטנת הקונכיות. משך הניתוח בין שעה ל-3 שעות, תלוי בהיקפו. בסופו יוכנסו לאף חבישות שונות כדי למנוע דימום לאחר הניתוח.

אחרי הניתוח: למרות החבישה יהיו דימומים מהאף, בד”כ קלים והם ייפסקו לאחר מס’ ימים. הכאבים לא חזקים בד”כ ומטופלים באקמול או אופטלגין. בניתוחים נרחבים יהיה אישפוז של יום-יומיים. לפני השחרור יוצאו חבישות האף (פתילים), דבר שמלווה לעיתים באי נעימות רגעית.

אחרי השחרור – בבית: החלמת חלל האף והסינוסים נמשכת בין מס’ שבועות למס’ חודשים. בתקופה זו האף מייצר גלדים (קרוסטות), הפרשות ועדיין האף סתום חלקית. הטיפול בבית חשוב מאוד להחלמה וכולל: שטיפות אף במי מלח (הדרכה מפורטת תנתן), תרסיס סטרואידים. לעתים גם אנטיביוטיקה וסטרואידים בכדורים – לפי המלצת המנתח. יש ליטול אקמול או נורופן או אופטלגין לכאבים. לרוב לאחר כשבוע מנוחה ניתן לחזור לעבודה. רצוי לא לבצע מאמץ גופני ולשהות בשמש (יותר ממס’ דקות) במשך שבועיים.

סיבוכים / חזרה למיון – במהלך הניתוח מתקרבים מאוד לעין ולמוח – השכנים הצמודים של הסינוסים. טכניקת הניתוח היא לזהות את מיקום העין והמוח ולא לחדור את מחיצת העצם שמפרידה בין הסינוסים לבין העין/מוח. הניתוח מתבצע בצורה מוקפדת ומדוייקת, כך שפגיעה במבנים חשובים אלה נדירה מאוד. במידה ומופיע בבית דימום – טפטוף דם טרי מהאף או דם טרי בפה – יש לפנות מייד למיון. כך גם אם מופיע חום גבוה, כאבי ראש/פנים מתגברים, הקאות, נפיחות בפנים או בעיניים, הפרשה מוגלתית מהאף, טפטוף מימי מהאף או בכל החמרה אחרת במצב. לשמחתנו תופעות אלה מופיעות במיעוט המנותחים.

מעקב: כ 7-14 יום מהניתוח יתבצע המעקב הראשון במרפאה – ניקוי גלדים ובדיקת האף. בקרב המטופלים בהם מדובר בבעיה מתמשכת / חוזרת – יתבצע מעקב ממושך וייעשה שילוב של תרופות שונות וניתוח נוסף בעתיד (או מס’ ניתוחים במקרים עקשניים) על מנת להשיג הקלה ממושכת ואיכות חיים טובה.

שימוש במדללי דם: על מנת להפחית דימום בזמן הניתוח ולאחריו עדיף להפסיק שימוש במדללי דם (כמו אספירין, פלאביקס, קומדין ומהדור החדש). יש להביא אישור בכתב להפסקת נטילת המדלל מרופא המשפחה / קרדיולוג / נוירולוג (או אחר, שנתן את ההמלצה לתרופה) החל ממס’ ימים לפני הניתוח (תלוי בסוג המדלל) ועד מס’ ימים אחריו. כמו כן, לנוטלים תרופות אלטרנטיביות ותוספי מזון כמו אומגה 3 או גינקו בילובה – חובה להפסיקם שבוע לפני עד שבוע אחרי הניתוח. חובה ליידע את המנתח על שימוש בתרופות מדללות / אלטרנטיביות!

בהצלחה!


הזכויות על מסמך זה ונוסחו שמורות לדר’ אורי פלג. המידע במסמך זה הינו כללי ומיועד להשלמת מידע למטופלים בלבד.

כל הכתוב במסמך זה אינו תחליף לייעוץ פרטני אצל רופא מומחה.

Picture of ד

ד"ר אורי פלג

ד"ר אורי פלג הוא בעל ניסיון רב עם ילדים וניתוחי ילדים, עם גישה ייחודית, הבנה, וים של סבלנות להקלה והרגעה של פחדים וחששות מהניתוח.

חשוב: כל האמור באתר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי אישי אצל רופא מומחה!

כל הזכויות על תוכן האתר שמורות לדר' אורי פלג, אין להשתמש או לפרסם בשום מדיה בתוכן האתר ללא אישור מראש ובכתב מדר' פלג.

להתחלת השיחה
אפשר לעזור?
היי 👋 כאן נציג ממרפאת אורי פלג,
איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן