טיפול בבעיות אף וסינוסים

האף מהווה חלק חשוב מדרכי הנשימה והוא ממלא מס’ תפקידים חשובים, שמתאפשרים כאשר האף פתוח: בעת שאיפה, האויר עובר באף תהליך של סינון חלקיקים מזיקים כגון וירוסים, חיידקים, אבק ועוד ולכן הוא מספק הגנה למערכת הנשימה מפניהם. כמו כן, האויר מקבל לחות וחימום, שאף הם חשובים לדרכי הנשימה ולריאות. בנוסף, ההרחה מתבצעת בחלקו העליון (הגג) של חלל האף.

חלל האף מחולק לימין ושמאל ע”י מחיצת האף שנמצאת באמצע, ואילו בצדדים נמצאות הקונכיות – עיקר פעילותן הוא במילוי התפקידים הנ”ל.

הסינוסים הם חללי אוויר שנמצאים בתוך הגולגולת ומתחברים לחלל האף. האיבר השלם, אף וסינוסים, הוא למעשה חלל המשכי שמצופה ברירית של מערכת הנשימה והיא אשר מבצעת בפועל את התפקודים הללו.

מטבע תפקידו (כפי שכולנו חווים מידי פעם) האף חשוף ל”מתקפות” ע”י גורמים שונים,  הנפוצים בהם הם זיהומים (ויראליים לרוב) ואלרגיות. הביטויים העיקריים הם נזלת, אף סתום וירידה בחוש הריח. דלקת של חלל האף (ריניטיס) יכולה להימשך פרק זמן קצר (שבוע-שבועיים, מכונה “חריפה”) או חודשים ארוכים ואף שנים (“כרונית”). אצל חלק ניכר מהאנשים תופעות חוזרות או כרוניות נובעות מנטייה אישית או משימוש בתרופות מסויימות.

בעיה נוספת שיכולה להתפתח היא סינוסיטיס – דלקת של חללי הסינוסים. סינוסיטיס חריפה (נמשכת עד חודש) מתבטאת בנזלת מוגלתית, אף סתום, כאבים בפנים, במצח ובראש. סינוסיטיס כרונית (אף סתום, נזלת מימית או מוגלתית, ירידה בהרחה) יכולה להמשך בין חודשים לשנים. גורמיה הנפוצים הינם נטייה אישית, אלרגיה, טיפולי שיניים נרחבים. זו הכרונית, עשוייה להתבטא גם בצמיחה של פוליפים (גושים דלקתיים) מהסינוסים, שממלאים את חלל האף וגורמים לסתימתו ולירידה בחוש הריח. בקרב אוכלוסיה גדולה תופעות אלה גורמות לסבל ניכר ולהפרעה משמעותית באיכות החיים, לתפקוד ביום ולשינה.

הטיפול הראשוני כולל הערכת הבעייה במסגרת ביקור מרפאה. בשלב זה יינתן בד”כ טיפול תרופתי על מנת להקל על התופעות המטרידות. במידת הצורך תופנו להדמייה (צילומים). אם לא תהיה הקלה משמעותית וממושכת לאחר טיפול בתרופות, תוצע אפשרות לטיפול ניתוחי. בקרב המטופלים בהם מדובר בבעיה מתמשכת / חוזרת – יתבצע מעקב ממושך וייעשה שילוב של תרופות שונות וניתוח (ואף מס’ ניתוחים במקרים עקשניים) על מנת להשיג הקלה ממושכת.

ניתוחי האף הנפוצים הם ניתוחים ליישור מחיצת האף והקטנת הקונכיות לצורך שיפור הנשימה (ניתוח רפואי, לא לשיפור המראה החיצוני של האף), ניתוחים אנדוסקופיים דרך פתחי הנחיריים לטיפול בבעיות סינוסים וכן לכריתת גידולים (נדירים יחסית).

בנוסף, בתחום ניתוחי האף-סינוסים (רינולוגיה) אנו מטפלים בדימומי אף חוזרים ועקשניים, בשברי אף, בחסימת דרכי הדמעות, בגידולי בסיס הגולגולת (בשילוב עם נוירוכירורג) – על כך בדף מידע נפרד.


הזכויות על מסמך זה ונוסחו שמורות לדר’ אורי פלג. המידע במסמך זה הינו כללי ומיועד להשלמת מידע למטופלים בלבד.

כל הכתוב במסמך זה אינו תחליף לייעוץ פרטני אצל רופא מומחה.

Picture of ד

ד"ר אורי פלג

ד"ר אורי פלג הוא בעל ניסיון רב עם ילדים וניתוחי ילדים, עם גישה ייחודית, הבנה, וים של סבלנות להקלה והרגעה של פחדים וחששות מהניתוח.

חשוב: כל האמור באתר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי אישי אצל רופא מומחה!

כל הזכויות על תוכן האתר שמורות לדר' אורי פלג, אין להשתמש או לפרסם בשום מדיה בתוכן האתר ללא אישור מראש ובכתב מדר' פלג.

להתחלת השיחה
אפשר לעזור?
היי 👋 כאן נציג ממרפאת אורי פלג,
איך אפשר לעזור לך?
דילוג לתוכן